mybafi.pl

Blog tematyczny o lifestylu, domu i urodzie

LifestyleZdrowie

Jak zacząć biegać i nie zniechęcić się?

Jak zacząć biegać i nie zniechęcić się?

Bieganie jest aktywnością fizyczną, która nie wymaga od osoby początkującej specjalnych umiejętności. Bieg jest naturalną formą ruchu, więc każda osoba sprawna fizycznie potrafi biec. Pamiętać jednak należy o stosowaniu pewnych reguł, aby nie zniechęcić się do tego sportu już na początku. Jak zacząć biegać?

Buty na trening biegowy

Bieganie najczęściej uprawiamy na dworze, więc swój ubiór dostosować należy do panujących warunków atmosferycznych. Najważniejsze w takim sporcie jak bieganie są buty. Powinny one posiadać amortyzację, która znacząco zmniejsza ryzyko kontuzji i przeciążeń. Amortyzacja w obuwiu jest szczególnie ważna dla osób z nadwagą. Osoby początkujące nie powinny biegać w butach bez amortyzacji, taki rodzaj obuwia przeznaczony jest dla osób zaawansowanych.

Strój na trening biegowy

Ubiór biegacza nie powinien składać się z materiału bawełnianego. Można zdecydować się na odzież ściśle przylegającą do ciała, ruch podczas biegu nie będzie wówczas krępowany, a wilgoć będzie sprawniej odprowadzana na zewnątrz. Warto zaznaczyć, że nawet w chłodniejsze dni nie należy ubierać się zbyt ciepło na trening. Bieg wystarczająco nas rozgrzeje, więc przed treningiem, po wyjściu na zewnątrz, powinno nam być wręcz nieco chłodno. Na trening zabierzmy ze sobą zegarek do biegania, choć początkowo będzie on nam potrzebny jedynie w zakresie podstawowych funkcji.

Pierwsze kroki

Pierwsze treningi powinny być w formie marszobiegów. W najprostszej wersji- może być to minuta biegu, po której robimy cztery minuty przerwy w marszu. Taki zestaw powtarzamy 6 razy, w rezultacie czego mamy trening w postaci 30 minut w ruchu. Nie wstydźmy się przeplatać biegu marszem. Od marszobiegów zaczynali nawet najlepsi biegacze, a z takiej formy ruchu korzystają też osoby powracające do biegania po dłuższej przerwie. W zależności od stopnia sprawności, można w ciągu kolejnych tygodni zmieniać proporcje marszu i biegu, np. na cztery minuty biegu i minutę marszu. Po jakimś czasie będziemy w stanie biec nieprzerwanie przez 30 minut. Na tym etapie możemy myśleć o stopniowym wydłużaniu czasu biegu. Ważne jest to, aby będąc początkującym biegaczem, co najmniej przez kilka miesięcy biegać jedynie w tempie wolnym, tzw. konwersacyjnym. Jest to takie tempo, które pozwala na swobodną rozmowę. Biegając w ten sposób przygotujemy organizm na kolejne, trudniejsze treningi. Ważne jest to, aby trenować regularnie, co najmniej 3 razy w tygodniu.

Najtrudniejszy w bieganiu jest pierwszy krok. Będzie to z początku krok dosyć wolny, ale nie może nas to zniechęcać. Trenujmy regularnie, a postępy dość szybko przyjdą.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.